Kloka råd inför en företagsförsäljning

Att sälja hela eller delar av sitt företag är ett stort beslut. Anledningarna till att man säljer kan dessutom vara många. Omstrukturering, ekonomiska bekymmer, drömmar om att byta bana, ingen naturlig arvtagare av familjeföretaget – eller något helt annat. Oavsett anledning är det en hel del att hålla koll på inför försäljningen (skatt, juridik, ekonomi…) för att du ska kunna få ut din verksamhets fulla värde. 

5 saker att tänka på:

Förbered dig och var ute i god tid

En företagsförsäljning tar längre tid än många tror och förberedande åtgärder kan ha stor betydelse för den slutliga värderingen.

Fundera på vilken rådgivare du ska välja

Rådgivarens erfarenhet från tidigare försäljningsprocesser, kompetens inom företagsvärdering och vana av att se både säljarens och köparens perspektiv – allt detta påverkar dina förutsättningar att få ut bolagets potentiella värde i en försäljning.

Fundera på vilken typ av köpare skulle passa bra...

... både med tanke på bolagets framtid och ägarnas eventuella preferenser.

Fundera på om du som ägare vill vara kvar operativt...

... och om du eventuellt vill ha ett fortsatt delägarskap i bolaget framöver.

Ta reda på vilka skatteregler som gäller...

... och hur du optimerar skatten i samband med företagsförsäljningen (det kan en bra rådgivare hjälpa dig med).

Förberedelser är a och o

Det är inte ovanligt att ägare till privatägda bolag uppvaktas av möjliga köpare – antingen större branschaktörer eller finansiella bolag. Men är budet som köparna kommer med bra eller dåligt? Ska du förhandla med en enda köpare eller bjuda in fler till en budgivning?  

Att få en korrekt värdering av sitt företag är en komplex process och det finns många faktorer att ta hänsyn till. Det underlättar då att ta hjälp av en extern part som ger en oberoende syn på värderingen.

Ganska tidigt går det att få fram riktvärden på värderingen. De baseras på verksamhetens rörelseresultat, kassaflöden, vinstmarginaler och tillväxt. Men det finns också förberedande åtgärder som du själv kan göra för att öka värdet – till exempel att skala bort onödiga kostnader, optimera rörelsekapitalet, se över avtal med leverantörer och kunder, eventuellt byta intäktsmodell och så vidare. En bra rådgivare kan hjälpa dig med detta. 

Som du märker finns det mycket att ta ställning till (och mycket som du kan göra i förväg) som påverkar hur lyckad försäljningen av ditt företag blir. Att själv sätta sig in i allt tar tid – samtidigt som du ska fortsätta driva din verksamhet med lönsamhet. 

Längre ner kan du läsa vad OWL:s vd Markus Ödbring säger om varför du ska anlita en rådgivare vid försäljningen av ditt företag.

När Worxsafe sålde till Ramudden anlitade de OWL

"Rådgivningen gjorde att vi hade kontroll under hela processen."

Hur kom ni i kontakt med OWL?
– Vi blev rekommenderade OWL av vår revisor i en specifik fråga. Vi kände direkt att rådgivaren var intresserad, ödmjuk, kunnig och erfaren, vilket ingav förtroende. Därför valde vi att gå vidare med samarbetet.

Vad var det ni behövde hjälp med?
– Finansiell rådgivning och vägledning vid bolagsförsäljning. Det handlade bland annat om granskning av intentionsavtal, köpeskillingsmekanism och köpeskillingsberäkning.

Hur upplevde ni samarbetet med OWL och hur var rådgivningen till hjälp?
– Samarbetet var enkelt, rakt och förtroendeingivande och gav oss en trygghet. Vi kände att rådgivaren hade god kunskap och erfarenhet och att vi kunde rådfråga vid alla olika steg i försäljningen. Det gjorde att vi kände att vi hade kontroll på processen.

”Vi tar ett helhetsansvar för försäljningsprocessen och ser till att du får ut verksamhetens hela värde.”

– Köpare och säljare pratar ofta helt olika språk och ser värden i olika saker. I och med att vi även kan sätta på oss investerarnas glasögon, och förstår deras agenda, är vi ett bra stöd under hela processen. Vår roll är att se till att du som säljare får ut hela värdet av din verksamhet och av det du har byggt upp. Vi ska också avlasta dig i processen, så att kärnverksamheten inte tappar fart och därmed förlorar i värde.

Det är mycket att sätta sig in i vid en försäljning; skatt, juridik, ekonomi… Att som ägare av ett litet eller mellanstort företag hinna med det, utöver den dagliga verksamheten, är inte rimligt menar Markus.

– Det är där vi som rådgivare kommer in. Vi tar ett helhetsansvar för allt, från det förberedande arbetet till utformningen av säljavtalet. Vi börjar med att få ordning på alla papper, vi ser över ägandefrågan och bolagsstrukturen, vi tar tag i skattefrågan och så vidare. Tillsammans med dig som säljare tar vi steg för steg för att för att du ska få ut mesta möjliga för din verksamhet.

Att sälja sitt företag ska kännas bra i magen. Hela vägen. Markus och hans kollegor jobbar därför nära dig som företagare under hela processen.

– Hur säljavtalet utformas handlar om mycket mer än siffor på ett papper. Det handlar också om hur du ser på din egen framtid. Vill du fortsätta jobba inom företaget eller sluta tvärt, hur ska din eventuellt fortsatta roll utformas och hur kan du se till att jobbet blir fortsatt kul även med en annan ägandestruktur? Vi bryr oss på riktigt och ser till att alla frågetecken och funderingar benas ut.

OWL bestämde tidigt att de inte skulle kosta pengar från första kontakt. Fokus är att skapa mesta möjliga värde i transaktionen och sedan basera arvodet på hur lyckosam affären blir.

– Att vara rådgivare handlar om att bygga en relation, att förtjäna ett förtroende och att bidra till att skapa värde. Först när affären gått igenom och alla parter är nöjda har vi gjort vårt jobb.