Att sälja ditt företag. (Är det inte är aktuellt just nu? Håll ändå alternativen öppna!)

Tanken på att sälja ditt företag kan vara långt borta just nu. Kanske har du precis startat företaget och/eller så går det fantastiskt bra. Men, det föränderliga affärslandskapet kräver faktiskt att vi tänker framåt. Inte bara sex månader eller ett år – utan tre, fem och kanske till och med tio år framåt. Omständigheterna kan förändras snabbt och prioriteringarna skifta.

Här har vi skrivit ner några saker som kan vara bra att tänka på – oavsett om eller när du ska sälja. 

1

Vilka är delaktiga i beslutet när du funderar på att sälja?

Är beslutet helt upp till en person eller en liten grupp delägare/ägare. Måste styrelsen ta ett beslut? Finns det makar eller andra familjemedlemmar som berörs av en såpass livsförändrande händelse som försäljningen av ditt företag? Att ta reda på vem eller vilka som kommer att påverka beslutet, och om deras önskemål är i linje med varandras, är en bra utgångspunkt.

2

Vem kan tänka sig att köpa ditt företag?

Kanske är det en konkurrent? Kanske är det en kund? Kanske är det en strategisk investerare som vill ha tillgång till din teknik, anläggning, team eller kundbas? Kanske är det en finansiell investerare som är ute efter snabb avkastning? Eller är det någon inom företaget? Genom att fundera ordentligt på vem köparen kan tänkas vara kan det påverka hur du hanterar och presenterar företaget vid en försäljning.

3

Hur kommer ditt företag att värderas?

Även om det finns många ”modeller” som bestämmer värdet på ditt företag kommer det slutliga värdet till syvende och sist vara en fråga om förhandling. Olika köpare värderar olika saker – som vinst, intäkter, tillväxttakt, marknadsandel, framtida potential, tillgångar, bankrelationer, kundbas, vd och så vidare. Genom att ta reda på vad en viss typ av köpare värderar kommer du kunna prioritera de delar som driver värdet mest.

4

Förutom pengar, vad är viktigt för dig?

Vill du arbeta för köparen efter transaktionen? Behöver du en stor del av betalningen i förskott eller kan du vänta? Är du villig att överväga en tilläggsköpeskilling och riskera en del av försäljningspriset? Om du stannar kvar i den nya organisationen, bryr du dig om vilken din titel, roll eller arbetsbeskrivning är? Ett stort antal företagsförsäljningar uppfyller inte både köparens och säljarens mål, och då menar vi inte det ekonomiska utfallet utan övriga villkor för försäljningen. Fundera därför igenom vad som är viktigt för dig!

5

Har du erfarenhet av processen att sälja ett företag?

Köparen kan vara mycket sofistikerad och köpa många företag varje år. I så fall kommer han eller hon förmodligen att diktera villkoren för hur det ska gå till. Men, du måste fortfarande presentera ditt företag och lägga fram strategin, planerna och historiken. Därför kan du behöva anlita en erfaren rådgivare, som har gått igenom den här typen av process tidigare, och göra due diligence innan affären. I många fall kommer du heller inte att kunna diskutera försäljningen internt, med dina kollegor, och då kan försäljningsprocessen bli mycket ensam.

6

När är det läge att börja försäljningsprocessen?

Det här är ganska enkelt. Saker och ting kommer att ta längre tid än du tror och du vill kunna diktera villkoren så mycket som möjligt. Att sälja under press ger sällan ett positivt resultat. Börja därför tidigt!

7

Hur vet du om det är rätt för dig att sälja ditt företag?

Kanske gör du inte det. Och kanske kommer du aldrig att veta helt säkert. Utfallet av en försäljning är oförutsägbart, men det är en del av vardagen när du driver ett företag. Även om du kan förlora självständighet och autonomi kan du också minska stressen, lära dig nya saker och vidga dina vyer.

Det här kan verka som stora frågor, men vårt tips är att du inte dröjer för länge med att fundera över svaren. De mest lyckade företagsförsäljningarna sker tack vare tidig planering, detaljerade förberedelser och en noggrann strategi. 

OWL kan hjälpa dig att ta fram en försäljningsstrategi och tolka vad som driver värdet i ditt företag. Det hjälper dig att sätta en plan på plats för att maximera värdet och öka chanserna att lyckas.

"Citat."

Att sälja ditt företag. (Är det inte är aktuellt just nu? Håll ändå alternativen öppna!)

Tanken på att sälja ditt företag kan vara långt borta just nu. Kanske har du precis startat företaget och/eller så går det fantastiskt bra. Men, det föränderliga affärslandskapet kräver faktiskt att vi tänker framåt. Inte bara sex månader eller ett år – utan tre, fem och kanske till och med tio år framåt. Omständigheterna kan förändras snabbt och prioriteringarna skifta.

Här har vi skrivit ner några saker som kan vara bra att tänka på – oavsett om eller när du ska sälja. 

1

Vilka är delaktiga i beslutet när du funderar på att sälja?

Är beslutet helt upp till en person eller en liten grupp delägare/ägare. Måste styrelsen ta ett beslut? Finns det makar eller andra familjemedlemmar som berörs av en såpass livsförändrande händelse som försäljningen av ditt företag? Att ta reda på vem eller vilka som kommer att påverka beslutet, och om deras önskemål är i linje med varandras, är en bra utgångspunkt.

2

Vem kan tänka sig att köpa ditt företag?

Kanske är det en konkurrent? Kanske är det en kund? Kanske är det en strategisk investerare som vill ha tillgång till din teknik, anläggning, team eller kundbas? Kanske är det en finansiell investerare som är ute efter snabb avkastning? Eller är det någon inom företaget? Genom att fundera ordentligt på vem köparen kan tänkas vara kan det påverka hur du hanterar och presenterar företaget vid en försäljning.

3

Hur kommer ditt företag att värderas?

Även om det finns många ”modeller” som bestämmer värdet på ditt företag kommer det slutliga värdet till syvende och sist vara en fråga om förhandling. Olika köpare värderar olika saker – som vinst, intäkter, tillväxttakt, marknadsandel, framtida potential, tillgångar, bankrelationer, kundbas, vd och så vidare. Genom att ta reda på vad en viss typ av köpare värderar kommer du kunna prioritera de delar som driver värdet mest.

4

Förutom pengar, vad är viktigt för dig?

Vill du arbeta för köparen efter transaktionen? Behöver du en stor del av betalningen i förskott eller kan du vänta? Är du villig att överväga en tilläggsköpeskilling och riskera en del av försäljningspriset? Om du stannar kvar i den nya organisationen, bryr du dig om vilken din titel, roll eller arbetsbeskrivning är? Ett stort antal företagsförsäljningar uppfyller inte både köparens och säljarens mål, och då menar vi inte det ekonomiska utfallet utan övriga villkor för försäljningen. Fundera därför igenom vad som är viktigt för dig!

5

Har du erfarenhet av processen att sälja ett företag?

Köparen kan vara mycket sofistikerad och köpa många företag varje år. I så fall kommer han eller hon förmodligen att diktera villkoren för hur det ska gå till. Men, du måste fortfarande presentera ditt företag och lägga fram strategin, planerna och historiken. Därför kan du behöva anlita en erfaren rådgivare, som har gått igenom den här typen av process tidigare, och göra due diligence innan affären. I många fall kommer du heller inte att kunna diskutera försäljningen internt, med dina kollegor, och då kan försäljningsprocessen bli mycket ensam.

6

När är det läge att börja försäljningsprocessen?

Det här är ganska enkelt. Saker och ting kommer att ta längre tid än du tror och du vill kunna diktera villkoren så mycket som möjligt. Att sälja under press ger sällan ett positivt resultat. Börja därför tidigt!

7

Hur vet du om det är rätt för dig att sälja ditt företag?

Kanske gör du inte det. Och kanske kommer du aldrig att veta helt säkert. Utfallet av en försäljning är oförutsägbart, men det är en del av vardagen när du driver ett företag. Även om du kan förlora självständighet och autonomi kan du också minska stressen, lära dig nya saker och vidga dina vyer.

Det här kan verka som stora frågor, men vårt tips är att du inte dröjer för länge med att fundera över svaren. De mest lyckade företagsförsäljningarna sker tack vare tidig planering, detaljerade förberedelser och en noggrann strategi. 

OWL kan hjälpa dig att ta fram en försäljningsstrategi och tolka vad som driver värdet i ditt företag. Det hjälper dig att sätta en plan på plats för att maximera värdet och öka chanserna att lyckas.

"Citat."