OWL 5 år
”Även om vi växer snabbt är det viktigt att hålla fast vid våra grundvärderingar.”
2024 var året då OWL fyllde 5. Vi är alltså ett ungt bolag, men har ändå hunnit med en hel del. Förutom att bygga starka samarbeten med kunder inom skilda branscher har vi byggt en teamorganisation där vi lär av och litar på varandra, där vi tillåts ta ansvar och utvecklas snabbt – och där engagemanget för kunden och balansen i livet är viktigast av allt.
Innan Markus bestämde sig för att grunda OWL hade han jobbat som egen konsult i flera år, bland annat som rådgivare vid företagsförvärv samt som interim CFO. Innan dess hade han många år i ryggen från transaktionsrådgivning på EY och som CFO.
Under åren som konsult blev det allt tydligare för Markus att det fanns ett hål i marknaden. Det saknades en snabbfotad rådgivnings- och redovisningsbyrå för mellanstora kunder.
– Jag upplevde att de mellanstora bolagen hamnar mellan stolarna. Det finns gott om små byråer med 1-5 medarbetare, som har kapacitet att hjälpa mindre företag. Och så finns det några riktigt stora byråer som framför allt vänder sig till riktigt stora globala bolag. Jag ville starta en byrå med kapacitet att erbjuda kvalificerade tjänster till mellanstora bolag, och som har tid att engagera sig i bolagens verksamhet.
Sommaren 2019 smygstartade Markus alltså det nya bolaget OWL, och när Emma Sigurd anslöt efter sommaren drog de tillsammans i gång på allvar. Redan från start har Markus ansvarat för tillväxt med sälj och utveckling medan Emma har ledaransvaret som VD.
– Jag är otroligt tacksam över att ha haft Emma med redan från start. Hon har varit en viktig framgångsfaktor till att vi har lyckats växa på ett hållbart sätt och med en bra kultur.
Förlegade arbetssätt lades snabbt på hyllan
En viktig del i OWL:s affärsmodell är det processorienterade arbetssättet, som bygger på att medarbetarna jobbar i team och enligt ett bestämt flöde. Det har varit ett sätt att komma bort från traditionella, förlegade arbetssätt och ge medarbetarna större möjlighet till balans i livet.
– Att vi skulle jobba processorienterat var inget jag hade bestämt från början, men efter att ha tittat på bolag i andra branscher insåg jag hur hopplöst efter vår bransch ligger. Genom att lära av andra när det gäller att effektivisera flöden i stora processer har vi kunnat frigöra tid till det som är viktigast; rådgivning och ett personligt engagemang.
Det processorienterade arbetssättet bygger alltså på att medarbetarna arbetar med olika delar i leveransen mot kund. En ny medarbetare lär av mer erfarna kollegor och arbetar med många olika kunder samtidigt inom en specifik del. Medarbetaren får därigenom en brant utvecklingskurva vilket i sin tur skapar möjlighet till snabbt utökat ansvar. Det team- och processorienterade arbetssättet minskar verksamhetens sårbarhet och gör den mindre personberoende. Det ger dessutom medarbetarna en större frihet – något som alltid varit viktigt för Markus.
– Jag tycker inte att livet ska handla bara om jobb. I våra team kan alla ta över varandras uppdrag. Det betyder att om du är sjuk, vill ta semester eller behöver vara ledig av någon annan anledning har du möjlighet till det utan att ställa till det för oss andra. Vi har exempelvis flera medarbetare som kombinerar jobbet med en elitsatsning inom skidåkning eller skidskytte, och det skulle inte vara möjligt med ett traditionellt arbetssätt.
Knäckfrågan rekrytering – en framgångssaga?
I takt med att OWL har blivit större och mer etablerad som byrå har det också blivit lättare att rekrytera. Fler har hört talas om byrån och vi har fler ambassadörer i form av medarbetare, kunder och samarbetspartners.
– Att hitta rätt individer är a och o för att kunna bygga en verksamhet med de kärnvärden vi har; klokt, kundnära och aktivt. Vi anställer gärna både juniora och seniora medarbetare, huvudsaken är att de till hundra procent ställer sig bakom vårt sätt att jobba på. Idag skulle jag säga att vi är ett ungt men erfaret gäng.
Markus ser alltså inte en ung ålder som ett problem, så länge som individen har drivkraft och engagemang. OWL ligger långt fram inom automatisering och att då anställa personer som är uppvuxna i den digitala åldern är en klar fördel.
– När det gäller mer seniora medarbetare kan vårt arbetssätt kännas ovant, speciellt om de har många år bakom sig på en traditionell byrå. Men alla som är öppna för att lära nytt har goda möjligheter att trivas! Dessutom ger en roll hos oss en unik chans att vara med och bidra inom många olika områden och därigenom forma vår verksamhet framåt!
Att OWL har lyckats bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke på så pass kort tid gör Markus både stolt och glad.
– För bara några veckor sedan ringde faktiskt Handelskammaren Mittsverige och ville att vi skulle komma till ett event och berätta om hur vi jobbar med employer branding. De hade hört att vi är en så uppskattad arbetsgivare! Det känns fantastiskt att ha nått dit på bara fem år. Det verkar som om vi har lyckats särskilja oss i vår kommunikation och att vi kan erbjuda värden som kandidaterna vill ha.
Om framtiden och att våga växa
Under de första fem åren har OWL vuxit snabbt. Omsättningen har nästan dubblats varje år sedan starten och antalet medarbetare blir 19 i början av det nya året. Enligt Markus finns det goda möjligheter att fortsätta i den takten.
– Det är genom att växa som vi utvecklas som bolag. Vårt framgångsrecept har nog faktiskt varit att just våga växa fort. Genom att investera ordentligt i marknadsföring, employer branding, processutveckling och individuell utveckling tar vi visserligen en ekonomisk risk, men vi samtidigt bygger vi ett starkt bolag, ett starkt varumärke och får kompetenta och nöjda medarbetare som kan ge ännu mer till våra kunder.
Markus betonar dock vikten av att växa på ett hållbart sätt – så att kärnvärdena behålls, befintliga medarbetare stannar och OWL inte blir en trött och stel organisation.
– Just nu har vi ett väldigt bra momentum, men den stora utmaningen är att bibehålla den entreprenöriella kulturen. Vi har potentialen att bli en ledande aktör i branschen och vill bli det utan att tappa det personliga engagemanget som är vår styrka.